Bagi tahun 2015, cuti Hari Buruh & Hari Vesak yang berturutan selama 4 hari mungkin tidak begitu menggembirakan seperti tahun 2014. Tahun lepas cuti 4 hari ditambah dengan cuti tahunan memberikan peluang untuk aku dan kembarku melakukan  kembara selama 10 hari di beberapa tempat di Indonesia. 

Itulah pertama kali pengalaman kami mengembara luar dari peta Malaysia. Jadi, pengalaman ini menjadi sangat bermakna. Walaupun ia bukanlah sesuatu yang sukar dilakukan bagi orang lain. Namun bagi aku, keberanian kami yang selama ini tidak pernah keluar dari garis peta Malaysia secara bersendirian, menjadikan pengalaman ini bergitu bermakna. Selama ini, keberanian itu tak wujud kerana dimomokkan dengan cerita-cerita buruk yang banyak mempengaruhi keputusan kami untuk cuba keluar dari Malaysia. 

Masih aku ingat lagi, 2 minggu sebelum menjelangnya 1 Mei 2014, kami melakukan keputusan drastik untuk mengembara ke Indonesia. Tanpa berfikir panjang lagi, kami setuju untuk menempah tiket kapal terbang KLM ke Jakarta. Pergi pada 1 Mei dan pulang pada 10 Mei 2014. Kami melakukan persediaan dan rujukan selengkapknya dalam masa 2 minggu tersebut.

Di bawah ini ada beberapa gambar yang aku kongsi bersama. Memandangkan mata ini sudah terlalu mengantuk, aku cuma letakkan beberapa keping gambar dahu. Kalau aku rajin, aku akan ceritakan pengalaman pertama mengembara ini secara lebih terperinci mengikut tempat yang telah aku lawati pada entri yang akan datang.

Sebaik tiba di Jakarta Airport jam 6. Rasa jakun je
Tiba di Stesen keretapi Purwokerto jam 2.30 pagi setelah 5 jam perjalanan dari Jakarta


Kompleks Candi Arjuna Dieng Plateu
Stesen Keretapi Malang
Dinas Kesehatan Kabupaten Malang. Nak tahu kenapa aku berada di sini? Tunggu entri seterusnya.

Sampai di destinasi impian









By