Intro Kembara Kembar 10 Hari 9 Malam Vietnam (Hanoi-Sapa) & Bajet Keseluruhan

Tempat duduk aku dan kembar masa penerbangan dari KLIA2 ke Hanoi berasingan. Dia duduk belakang dan aku duduk depan dia sebelah tingkap.

Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai, Hanoi pada pukul 8.15 pagi waktu tempatan. Waktu di Hanoi lewat satu jam waktu Malaysia. Penerbangan dari KL ke Hanoi mengambil masa 3 jam.

Perasaan masa sebelum nak landing tu tok sah kata. Memang excited. Bila dengan je suara pilot umumkan waktu ketibaan 8.15 pagi dan suhu Hanoi 19°C, dalam hati rasa tak sabar membayangkan jalan-jalan di Hanoi.

Bas Awam Ke Old Quarter, Hanoi

Sebaik saja keluar dari Balai Ketibaan, kami terus ke sebelah kiri pintu keluar untuk dapatkan bas ke Old Quarter, Hanoi. Ada beberapa bas awam dan shuttle bas dari lapangan terbang ke pusat bandar Hanoi. Kami naik bas nombor 86. Tambang bas cuma 30,000 / RM6. Kami tanya atendan bas untuk berhenti dekat Old Quarter.

Jarak dari lapangan terbang ke pusat bandar Hanoi dalam 30 KM.

Stesen bas pertama yang akan dilalui ialah Long Bien. Masa ni, kami tak berhenti di Long Bien sebab kena jalan jauh untuk sampai ke Old Quarter. Atendan bas tu berhentikan kami di satu lagi stesen bas selepas Long Bien. Cuma aku tak tahu nama stesen bas tu. Ia lebih dekat untuk jalan kaki ke Old Quarter.

Dah turun dari bas, kami terus je jalan kaki menuju Old Quarter.

Masa ni agak tegang sikit sebab terpaksa pikul begpack yang berat menapak mencari Little Hanoi Hostel (klik tengok gambar). Hotel ni kami dah tempah awal masa di KL lagi. Sebenarnya hostel ini letaknya bersebelahan Tasik Hoan Kiem. Tapi, entah kenapa susah sangat nak cari walaupun dah berpandukan peta. Dah jumpa tasik, tak jumpa pulak hostel. Dekat tiga jam kami ronda still juga tak jumpa. Lastly, kami terpaksa check-in hotel lain sebab dah penat sangat pikul begpack yang berat.

Nota :
Little Hanoi Hostel ni ada lagi 3 buah di sekitar Hanoi iaitu Little Hanoi Hotel 2 , Little Hanoi Deluxe Hotel dan Little Hanoi Diamond Hotel.

Nasib baiklah kami belum bayar apa-apa deposit untuk tempahan Little Hanoi Hostel tu. Kami cuma buat confirmation melalui email dan pihak hotel setuju untuk kami bayar upon arrival.

Memandangkan hotel pun tak jumpa, Kami check in Lucky 3 Hotel (klik tengok gambar) . Harga semalaman ialah 25 USD, lebih kurang RM111. Hotel ni memang selesa dan serba baru. Cuma terletak agak jauh dari Tasik Hoan Kiem.

Muka bersedia nak keluar lepas berehat waktu tengah hari

Kami berehat dan tidur sekejap sebelum keluar semula pada pukul lima petang untuk jalan-jalan sekitar pusat bandar Hanoi. Sambil jalan-jalan dengan keadaan jalan raya yang penuh dengan kenderaan motosikal dan kereta, kami menapak jalan kaki mencari stesen keretapi Ga Ha Noi. Malam esok kami rancang untuk naik keretapi ke Lao Cai. So, kami MESTI dapatkan tiket keretapi hari itu juga.

Jalan sekitar Hanoi ni memang betul sesak seperti yang aku baca kebanyakan cerita-cerita dalam blog traveler. Mula-mula memang rasa takut nak lintas jalan dengan begitu banyak motosikal dan kereta bersimpang siur. Tapi lama-lama bila dah biasa, makin berani dan yakin nak lintas jalan.

Jalan raya yang sentiasa sibuk dengan motosikal dan kereta

Caranya, kau kena lihat kiri kanan, teruskan langkah walaupun ada motor dan kereta, then move forward slowly. Tak perlu takut kena langgar sebab bikers akan mengelak engkau instead of kau yang mengelakkan diorang. Haha...kadang-kadang aku tengok mat salih pun takut-takut nak lintas.

Akhirya kami jumpa Ga Ha Noi, iaitu stesen keretapi untuk kami dapatkan tiket tren ke Lao Cai. Kami terus saja tanya staf Tourist Information kaunter untuk beli tiket. Harga keseluruhan berjumlah 95 USD (RM422) untuk koc katil (Sleeper Train) pergi dan balik untuk 2 orang, memang harga standard yang murah.

Stesen tempat kami beli tiket keretapi

Sebelum tinggalkan kaunter, semak betul-betul info perjalanan dalam salinan kertas yang diberikan. Salinan itu bukan tiket sebenar. Tiket sebenar akan diberikan selepas salinan itu ditukarkan di kaunter stesen mengikut GATE NUMBER yang penumpang akan berlepas. Yang paling penting kau kena tahu GATE NUMBER yang kau akan berlepas.

Salinan bukti pembelian tiket keretapi ini perlu simpan untuk ditukarkan dengan tiket sebenar

Sebab apa penting? Sebab macam kes kami. Walaupun tiket keretapi dibeli di Stesen Ga Ha Noi (seperti dalam gambar atas), tapi GATE NUMBER 6 untuk train PUMPKIN bukan terletak di stesen seperti gambar di atas.

Sebaliknya ada sebuah lagi Ga Ha Noi yang terletak di bahagian belakang. Agak susah nak mencarinya. Boleh tanya staf stesen keretapi kalau tak pasti. Kami pun dapat tahu tiga jam sebelum berlepas lokasi stesen GATE NUMBER 6 ni. Mati-mati kami ingat akan berlepas dari stesen tempat kami beli tiket keretapi ni.

Stesen Ga Ha Noi yang menempatkan Gate No 6 untuk pelepasan keretapi Pumpkin Koc

Selesai mendapatkan tiket keretapi. Hati pun rasa lega. Perjalanan kami dijadualkan malam keesokannya pada pukul 9.30 malam.

Sebelum Naik Keretapi Ke Sapa

Baki hari pertama dan kedua sebelum perjalanan tren, kami berjalan sekitar Hanoi terutamanya di kawasan Tasik Hoan Kiem dan window shopping.

Terlalu banyak kedai barangan cenderamata dan pakaian dijual. Yang paling banyak ialah pelbagai jaket sukan, begpack, baju sejuk dan kasut. Memang rambang mata bagi yang berminat nak shopping. Nak kata murah tu, tak adelah murah sangat. Kalau rasa harga benda yang nak beli tu terlalu mahal, cubalah tawar menawar. Kebanyakan pekedai memang tak ada masalah kurangkan harga lebih murah.

Ada barang murah dan ada yang mahal. Yang penting sebelum beli, kena survey banyak kedai sebab ada perbezaan harga yang ketara antara peniaga untuk barang yang sama.

Memandangkan kami akan ke Sapa yang bercuaca sejuk, aku juga tak ketinggalan untuk beli sehelai jaket murah berharga 150,000 VND (RM30). Itupun budak lelaki pekedai tu cakap dia bagi harga special untuk aku sebagai pelanggan pertama dia pagi tu. Nak cari tuah katanya..manis betul mulut peniaga lelaki tu..budak lagi tapi...hehehe.

Tak mahu ketinggalan bergambar tepi jalan

Penjaja kuih jalanan yang minta bergambar dengan kami. Lepas bergambar dia mintak beli kuih pulak. Memang tak beli lah sebab bimbang ada bahan tak halal.Hehehe..

Salah satu temple bersejarah Hanoi. Ada cerita misteri aku nak ceritakan. So, silakan baca sampai habis. Heheheh
Mak cik makcik mesti suka beli ni buat perhiasan rumah

Hari Kedua di Hanoi - Sebelum Naik Tren Ke Lao Cai

Awal-awal pagi aktiviti meniaga buah-buahan

Nak bergambar bawah pokok rendang dan misteri katanya

Cara popular orang Hanoi sarapan. Mi sup menu sarapan utama. Tak macam kita sarapan benda-benda manih dan berminyak. Itu pasal diorang kurus-kurus.

Menara Kura-Kura (Turtle Tower) tengah tasik Hoan Kiem

Coffee Shop bersebelahan Tasik Hoan Keam

Waktu awal pagi ramai warga tua turun bersenam dan berborak sesama rakan

Salah satu menara yang buat kami tertanya-tanya sebab terdapat tulisan Cina
Pagi-pagi buka booth lukisan tanpa atap untuk cari rezeki

Tengok Mat Salih tu duduk santai je pepagi tengok remaja Vietnamese beraktiviti. Aku syak dia tidur kat situ semalam. Hahah..
Ly Thai To adalah Maharaja Pertama Dinasti Ly yang hidup dari tahun 974 - 1028.
Pintu masuk ke Ngoc Son Temple. Mula-mula masuk tak tahu pun ini temple. Nasib baik tak beli tiket masuk
Lepas pintu ni, tahulah yang ini temple. Masuk sampai sini jer kemudian patah balik.

Jambatan menghubungkan temple dan luar pintu masuk

Misteri & Mistik Selepas Lawatan Ngoc Son Temple

Tak tahu sama ada betul tak apa yang aku nak cerita ni. Tapi ada perkara misteri sikit lepas kami balik dari temple ni. Masa nak tidur malam tu, aku dan kembar mimpi buruk dan menakutkan.

Kembar aku cakap dia seolah-olah nampak ada budak perhatikan dia dengan renungan menakutkan dalam bilik hotel dan cuba peluk dia dengan keras. Aku pulak mimpi ada lelaki muka bengis berbaju merah pegang aku dengan kasar dalam keadaan marah. Dalam mimpi tu aku ulang-ulang jerit " Allahuakbar", barulah lelaki bengis tu lepaskan aku. Lepas tu aku terjaga dalam pukul 4.30 pagi camtu. Memang misteri sebab aku dan kembar mimpi pada waktu yang sama.

Inilah apa yang pengunjung mesti lalui sebelum jambatan merah.

Sesiapa yang lemah semangat tu aku nasihatkan jangan masuk bermula dari pintu luar. Maklumlah...tempat-tempat penyembahan benda syirik ni macam-macam benda halus jahat yang kita tak nampak dengan mata kepala.

Kalau kami tahu dekat hujung tu adalah sebuah temple, memang dari pintu luar takkan sesekali masuk. Itulah kelemahannya bila kau tak buat research dengan teliti sebelum travel. Main hentam je mane nak pergi inilah padahnya. Nasib baik 'semangat jahat' tu tak ikut kami sampai ke Malaysia tau!

Budak-budak mesti suka tengok gula-gula berderet jual tepi jalan
Tugu yang merangsang semangat kepahlawanan Vietnamese
Masuk area sini kami dah mula rambang mata tengok jaket sukan dan winter. Jenama The North Face paling popular tapi bukan yang original. Made in Vietnam

Aktiviti keluar masuk kedai

Jalan lagi dekat lorong " Syurga Kasut"

Bermacam jenis kasut. Ada kasut sukan, selipar, sandal dan lain-lain
Staf TNB Vietnamese tengah repair wayar letrik yang berselirat

Nampak KFC macam berbunga-bunga je hati tapi sayangnya tak boleh nak makan. Kalau kat KL dah lama masuk. Heheheh..
Bunga kekwa dijual secara berbasikal.

Tamat sudah ekplorasi singkat beberapa belas jam sekitar Old Quarter sebelum kami bersiap-siap untuk ke Stesen Keretapi Ga Ha Noi pada malamnya.

Kami keluar hotel pada pukul 6.00 petang dan bersedia lebih awal di GATE NUMBER 6 Ga Ha Noi. Nasib baik jugak kami turun awal. Kalau tak memang sah sah akan terlepas keretapi sebab menyangkakan yang kami akan berlepas dari Ga Ha Noi, tempat tiket keretapi dibeli. Dalam tempoh tiga jam sebelum berlepas tu, sempat jugak kami cari di mana lokasi stesen GATE NUMBER 6 terletak.

~ CATATAN PENUH KEMBARA KEMBAR : VIETNAM (HANOI - SAPA) 10 HARI 9 MALAM ~

(Intro) Kembara Kembar  : Vietnam (Hanoi-Sapa) 10 Hari 9 Malam Dan Bajet
➤ Episod 1 : Kembara Kembar : Vietnam (Hanoi-Sapa) Hari Kedua Yang Misteri & Mistik